جمعه ۳۰ شهریور ۰۳

نحوه انجام ماساژ كمر و ستون فقرات

خدمات آرايشگاه آنلاين و حيوانات خانگي و ماساژ

نحوه انجام ماساژ كمر و ستون فقرات

۱۶ بازديد

كمردرد يكي از مشكلاتي است كه پير و جوان نمي شناسد. امروزه خيلي از افراد حتي جوانان با شكايت درد شديد در ناحيه كمر، به مراكز درماني مراجعه مي ‌كنند. اما چه روشي براي پيشگيري و درمان كمر درد وجود دارد؟! يكي از آسان‌ ترين و موثرترين روش ها، ماساژ كمر و ستون فقرات است. با انجام مرتب ماساژ مي توانيد از ابتلا به بيماري هاي مربوط به اين ناحيه، در امان باشيد.

به طور كلي ماساژ حرفه اي كمر به مهارت و آموزش خاصي نياز دارد اما شما مي‌ توانيد با راهنمايي‌ هاي ذكر شده در اين مقاله؛ برخي از تكنيك هاي مربوط به ماساژ كمر و ستون فقرات را ياد بگيريد. با يادگيري نحوه انجام ماساژ به راحتي مي توانيد اين كار را در خانه، انجام دهيد.

 

مطالب خواندني: خدمات آرايشي در منزل

 

مراحل آموزش ماساژ كمر و ستون فقرات

 

قطعاً براي هر كاري نياز به آموزش، تجربه و تخصص مي باشد. ماساژ علاوه بر اينكه يك روش پيشگيري كننده از دردهاي عضلاني و استخواني محسوب مي شود؛ مي ‌تواند روي ريلكسيشن و آرامش بدن هم تمركز كند. به طور كلي توصيه مي كنيم بدون دريافت آموزش هاي حرفه اي براي ماساژ كمر و ستون فقرات؛ حتي با وجود تمام تكنيك هايي كه ياد گرفته ايد، نبايد فشار زيادي به كمر وارد كنيد.

مراحل آموزش ماساژ كمر و ستون فقرات عبارتند از:

 

آماده سازي

 

قبل از هر چيز بايد مكان راحتي را براي اين كار، انتخاب كنيد. اگر قرار است از تخت ماساژ استفاده شود، شما به عنوان درمانگر بايد به بهترين نحو به بدن فرد دسترسي داشته باشيد. تخت هايي كه مخصوص ماساژ هستند بسيار راحت بوده و سر و ستون فقرات فرد هم تراز با هم روي آن، قرار مي گيرد.

چنانچه تخت ماساژ در اختيار نداريد، مي توانيد اين كار را روي زمين، نيمكت و يا حتي ميز ناهار خوري هم انجام دهيد. فقط قبل از اين كار مطمئن شويد كه ميز مورد نظر تحمل وزن بدن فرد را داشته باشد.

يكي ديگر از اقدامات اساسي براي آماده سازي ماساژ كمر و ستون فقرات، فراهم كردن يك تشك نرم است. بهتر است روي تشك ملحفه تميزي قرار دهيد. توصيه مي‌ شود از تشك ‌هايي استفاده كنيد كه حداقل ۵ سانتي متر ضخامت دارند.

اقدامات ديگري كه مي بايست انجام دهيد شامل تميز كردن و ضدعفوني كردن دست ها مي شود. سعي كنيد يك روغن گياهي مخصوص ماساژ مثل روغن نارگيل، روغن بادام و يا روغن زيتون، داشته باشيد. اما اگر روغن ماساژ در دسترس نداشتيد، مي توانيد از روغن بچه هم استفاده كنيد.

بهتر است دماي اتاق گرم و مطبوع باشد. همچنين توصيه مي ‌شود موزيك ملايم و آرامي هم حين انجام ماساژ، پخش گردد. اين كار به ريلكس شدن بيشتر بدن كمك مي كند. حتي خيلي از افرادي كه كار ماساژ انجام مي دهند، سعي دارند نوري ملايم با قرار دادن شمع هايي با رايحه معطر و دلپذير، ايجاد كنند.

 

انجام ماساژ

 

اما نوبت به اصل كار يعني ماساژ كمر و ستون فقرات مي رسد. براي اين كار بهتر است مراحل زير را انجام دهيد:

 

از وسط كمر شروع كنيد

 

مقداري از روغن ماساژ را كف دستان خود ريخته و دست ها را به همديگر مالش دهيد تا گرماي مطبوعي در دست ها، حاصل شود. سعي كنيد تماس دست با بدن فرد را در هر حالتي حفظ كنيد. اين كار باعث مي شود دست ها گرماي خود را از دست ندهند و به بدن فرد شوك وارد نشود.

كار ماساژ را از وسط كمر آغاز كنيد و دست ها را به آرامي به سمت راست و چپ، ببريد. حين انجام ماساژ از فرد بخواهيد در صورتي كه احساس درد و ناراحتي كرد، شما را در جريان قرار دهد. همچنين هر از گاهي از فرد بخواهيد نفس عميقي بكشد تا احساس آرامش بيشتري پيدا كند.

 

در جهت هاي مخالف حركت كنيد

 

براي اين كار يك دست را به سمت شانه راست و از طرف ديگر به سمت لگن چپ، بكشيد. پس از آن به عقب برگرديد تا زماني كه دست ها در موقعيت اول قرار بگيرد و مجددا اين كار را چندين بار، تكرار كنيد.

 

روي قسمت پايين كمر تمركز كنيد

 

از پايين كمر و تقريباً از بالاي باسن شروع كرده و به سمت شانه، حركت كنيد. زماني كه مسير حركت دست پايان يافت، با دست ديگر هم اين كار را تكرار كنيد. به طوري كه تمام مدت دست ها روي بدن فرد باشد.

 

از تكنيك پتريساژ استفاده كنيد

 

در اين تكنيك حركات دايره‌ اي و فشار بيشتري به بدن فرد وارد مي شود. در واقع اين تكنولوژي ورزش دادن عضلات است كه با ايجاد فشار روي عضلات، گردش خون عميق تر مي گردد. براي اين كار مي ‌توانيد حركات دايره اي در كمر را به سمت شانه، انجام دهيد و شانه را محكم با انگشتان گرفته و فشار دهيد. به طوري كه شانه بين كف دست و انگشتان شما باشد. در پايان به وسط كمر بازگشته و دست ها را در حالت اوليه، قرار دهيد.

 

از ضربات سبك و تند استفاده كنيد

 

در اين تكنيك كه مجموعه ‌اي از ضربات كوتاه و تكرارشونده است، جريان خون تحريك شده و اثر فشارنده روي بافت ها ايجاد مي گردد. حداقل ۲ تا ۳ دقيقه اين تكنيك را در سرتاسر كمر فرد، انجام دهيد. براي انجام اين تكنيك مي توانيد از كف دست و نوك انگشتان براي ضربه زدن روي يك نقطه، كمك بگيريد.

 

مطالب مرتبط: خدمات حيوانات خانگي

 

از آرنج براي ماساژ استفاده كنيد

 

بعد از استفاده از آرنج حتماً اين نكته را در نظر داشته باشيد كه فشار بيش از حد آرنج موجب ايجاد درد مي گردد. اين روش بيشتر براي ماساژورهايي كه دست هاي ضعيف تري دارند موثر است و به انجام ماساژ كمر و ستون فقرات، كمك مي كند.

 

پوست بدن را بكشيد

 

اين كار براي افراد خيلي لاغر اصلا مناسب نيست. براي اين كار مي توانيد انگشت شست و انگشت اشاره را با فاصله چند سانتي متر از هم قرار داده و پوست كمر فرد را بگيريد. سپس با حركت دادن دست قسمت هاي ديگر كمر را گرفته به طوري كه بدون رها كردن پوست از يك نقطه به نقطه ديگر، جابجا شويد.

بهترين منطقه براي انجام اين كار كنار ستون فقرات است. توجه داشته باشيد كه اين كار را روي ستون فقرات انجام ندهيد.

 

نكاتي براي انجام ماساژ كمر و ستون فقرات

 

پس از اتمام ماساژ از حوله براي تميز كردن كمر فرد، استفاده كنيد.

سعي كنيد همواره در تمام مراحل ماساژ دستتان روي بدن فرد باشد تا احساس تداوم و روان بودن ماساژ، حفظ گردد.

چنانچه در اين كار حرفه اي نيستيد، تنها از فشارهاي سبك و متوسط استفاده كنيد.

حتماً قبل از انجام ماساژ كمر و ستون فقرات آستانه تحمل فشار شخص را محك بزنيد تا موجب ناراحتي و نارضايتي فرد نشويد. با توجه كردن به واكنش فرد مي توانيد آستان تحمل را بسنجيد. به عنوان مثال اگر فرد به هنگام فشار دست شما، عضلات را منقبض مي كند، يعني احساس درد و ناراحتي دارد.

هرگز سعي نكنيد هيچ ضربه و فشاري را به روي بدن فرد، اعمال كنيد.

سعي كنيد طبق برنامه و زمانبندي خاصي ماساژ را انجام دهيد.

 

در آخر توصيه مي ‌كنيم براي انجام ماساژ به مراكز درماني معتبر مراجعه كنيد. بسياري از سالن هاي زيبايي با داشتن متخصص و درمانگر در اين زمينه مي ‌توانند اين كار را به راحتي براي شما، انجام دهند. آرايشگاه تيپ چين مفتخر است با داشتن تيم تخصصي در زمينه ماساژ بدن و صورت، با ارائه خدمات ماساژ در منزل اين كار را براي شما عزيزان، انجام دهد.

 

منبع مقاله: تيپ چين

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.