جمعه ۳۰ شهریور ۰۳

فضاي مناسب نگهداري سگ

خدمات آرايشگاه آنلاين و حيوانات خانگي و ماساژ

فضاي مناسب نگهداري سگ

۲۷ بازديد

قطعا از زماني كه تصميم مي گيريد از يك حيوان خانگي نگهداري كنيد؛ بايد فكري هم براي محل زندگي او، داشته باشيد. سگ در بين حيوانات، محبوب ترين ها براي نگهداري در منزل مي باشد. اما قبل از اينكه براي خريد سگ اقدام كنيد؛ بايد در مورد نژاد آن، اطلاعات كامل داشته باشيد.

لازم است بدانيد كه برخي از سگ ها به دليل نداشتن محل زندگي مناسب پس از مدتي افسرده مي شوند. بنابراين بايد به فضايي كه قرار است به سگ خود اختصاص دهيد فكر كنيد و متناسب با آن، حيوان مورد نظر را خريداري كنيد. در ادامه قصد داريم در مورد محل نگهداري سگ و ويژگي هاي آن، نكاتي را ذكر كنيم و همچنين از خدمات حيوانات خانگي تيپ چين اطلاعات خوبي كسب كنيم.

 

محل نگهداري سگ بر اساس سن

 

جالب است بدانيد شيوه نگهداري از حيوان با توجه به نژادي كه دارد، متفاوت است. به عنوان مثال، توله سگ هاي زير دو ماه حيواناتي بسيار آسيب پذير و حساس هستند و با كوچكترين سهل‌انگاري دچار آسيب هاي جدي و جبران ناپذير مي شوند. بنابراين لازم است براي اين حيوان محيط مناسب و به دور از آلودگي، فراهم شود. هر چقدر سگ ها بزرگتر شوند، حساسيت آن ها كمتر مي شود، اما باز هم اين به آن معنا نيست كه نبايد به حيوان توجه كافي داشت.

توله سگ هاي ۲ ماهه تمايل دارند در كنار مادر خود و تحت حمايت او، زندگي كنند. در اين صورت اگر امكاني براي نگهداري مادر وجود ندارد؛ حداقل مي بايست محل زندگي توله، كاملا تميز و نرم بوده و دماي بين ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتيگراد داشته باشد. هرگز لانه سگ را در معرض جريان مستقيم هواي باد كولر قرار ندهيد، چرا كه توله سگ ها به شدت احساس سرما مي كنند و اصلاً در چنين محيطي راحت نيستند.

توله سگ ها تمايلي براي خارج شدن از لانه ندارند و ترجيح مي دهند در همان فضاي امن، باقي بمانند. از حدود يك ماه به بعد كنجكاوي و ماجراجويي توله براي شناخت محيط اطراف، بيشتر مي ‌شود. به نحوي كه در اكثر مواقع آن ها را در مكان هايي مثل زير مبل و كمد، كابينت هاي آشپزخانه و لابلاي اسباب و اثاثيه منزل، پيدا مي كنيد.

مطالب مرتبط: خدمات ماساژ در منزل

 

محل نگهداري سگ با سن بالاي دو ماه

 

از دو ماهگي به بعد بهتر است سگ جاي مشخصي داشته باشد. براي اين كار قفسه هاي مخصوصي ساخته شده است كه علاوه بر نگهداري سگ، مي تواند به عنوان وسيله حمل و نقل آن هم استفاده شود. البته لانه سگ را مي توانيد با چوب هم درست كنيد.

نكته ‌اي كه اهميت دارد اين است كه توله سگ ها در سنين پايين به هيچ عنوان نبايد آزادانه در منزل حركت كنند. چرا كه در اين شرايط مي ‌توانند هم به خود و هم به وسايل منزل، آسيب بزنند. كشيدن سيم برق و يا روميزي و... از جمله بازيگوشي هاي يك توله سگ است كه در صورت آزاد بودن، مي تواند انجام دهد.

 

لانه مناسب براي سگ هاي بالغ

 

تجربه نشان داده است استفاده از سبدهاي مخصوص و لانه هاي پارچه اي براي سگ بالغ، مناسب مي باشد. علاوه بر اين، لانه هاي چوبي هم جزء محبوب ترين خانه ها براي نگهداري از سگ مي باشد. آنچه كه در انتخاب لانه براي سگ اهميت دارد اين است كه تا حد امكان قابل نظافت و قابل شستشو باشد. چرا كه لازم است هر چند وقت يك بار كاملا تميز شده و در صورت لزوم، ضدعفوني شود.

لانه اي كه انتخاب مي كنيد، بايد كاملاً با جثه سگ متناسب بوده و سگ در لانه خود احساس راحتي داشته باشد. جالب است بدانيد كه سگ ها معمولا لانه را تميز نگه مي دارند و داخل آن ادرار و مدفوع نمي كنند. با اين وجود اگر سگ سن پاييني داشته باشد؛ لازم است يك روزنامه در لانه براي تعويض، قرار دهيد.

از آنجايي كه سگ ها دوست دارند لوازم شخصي، اسباب بازي و عروسك هاي خود را داخل لانه ببرند و در آنجا با آن ها بازي كنند، بهتر است مكاني كه براي نگهداري سگ در نظر مي گيريد، به اندازه كافي جا داشته باشد.

جا به جا كردن زياد از حد محل نگهداري سگ يا همان لانه باعث مي‌ شود سگ احساس مالكيت و امنيت كافي نسبت به لانه را نداشته باشد. بهتر است لانه را در محلي دور از رفت و آمد افراد، قرار دهيد. همچنين بهتر است لانه سگ در كنار وسايل گرمازا و سرمازا، قرار نگيرد.

اگر لانه كفپوش قابل شستشو و قابل تعويض داشته باشد، كارتان براي تميز كردن لانه بسيار راحت تر مي شود. به طور كلي مكان هايي مثل گوشه اتاق خواب، زير زمين و قسمتي از بالكن يا زير راه پله ها، محل مناسبي براي قرار دادن لانه سگ مي باشد.

 

مطالب مرتبط: سلماني مردانه

 

نكات مهم هنگام نظافت لانه سگ

 

هرگز ظرف آب و غذاي سگ را درون لانه قرار ندهيد، چرا كه اين كار باعث آلودگي و تجمع حشرات خواهد شد.

هرگز سموم و كودهاي مخصوص موش و سوسك را داخل لانه استفاده نكنيد، اين موضوع مي‌ تواند باعث مسموميت و يا حتي مرگ سگ شود.

براي نظافت لانه از انواع پودرها و مايعات ضدعفوني كننده مخصوص كه در بازار وجود دارد، استفاده كنيد.

 

موارد مهم براي نگهداري از سگ

 

-         مواردي كه در اين مقاله ذكر شد، در مورد سگ بالغ خانگي مي باشد. سگ هاي نگهبان شرايط زندگي متفاوتي دارند و معمولا بايد در بيرون از منزل و در محيط هايي مثل باغ و حياط خلوت باشند.

-         سگ بالغ خانگي بايد شب ها را در لانه بخوابد. هرگز اجازه ندهيد در رختخواب شما بخوابد. شايد اين كار براي شما خوشايند باشد، اما اصلاً به نفعتان نيست.

-         هنگام ساخت لانه سگ بايد به ديوارهاي داخلي و خارجي توجه داشته باشيد كه اجسام تيز و بلند مثل ميخ و سيم، نداشته باشند.

-         درب لانه بايد به اندازه كافي بزرگ باشد تا حيوان موقع ورود و خروج، اذيت نشود.

-         بهتر است براي پوشش كف از موزاييك و يا سراميك، استفاده كنيد. اين متريال ها شست و شوي آسان تري دارند. همچنين يك پنجره كوچك در ديوار لانه قرار دهيد تا به واسطه آن، هوا رد و بدل شود.

-         اگر خانه شما حياط داشته و فضاي مناسبي دارد؛ به راحتي مي توانيد سگ را در آن محيط، نگهداري كنيد. در اين صورت بخشي از نيازهاي حيوان مثل نياز به تفريح و بيرون رفتن را تامين مي كنيد.

-         اين موضوع را به ياد داشته باشيد كه قبل از خريد سگ حتما بايد محيط زندگي مناسب و استانداردي را براي او، آماده كنيد. علاوه بر لانه، وجود فضايي سايه دار و محافظ در برابر باد، باران و ساير عوامل خارجي باعث مي شود يك فضاي گرم و مطبوع براي سگ، ايجاد شود و سبب شود حيوان نسبت به شما، احساس خوبي داشته باشد.

-         خانه اي كه براي سگ در نظر مي گيريد، هم بايد تهويه خوبي داشته باشد و هم سايه دلنشيني، ايجاد كند. حتي اگر قرار است سگ را در محيط خارجي منزل و در بخش حياط نگهداري كنيد؛ بهتر است درختاني براي استفاده از سايه، وجود داشته باشد. شما حتي مي توانيد يك تخت قديمي گوشه حياط بگذاريد تا سگ در زمان استفاده، جاي راحت و مناسب تري داشته باشد.

علاوه برمواردي كه براي فضاي مناسب نگهداري از سگ گفته شد؛ اين مورد را هم ذكر كنيم كه سگ ها نياز به نظافت و اصلاح دارند. بر همين اساس توصيه مي شود سگ را به صورت دوره اي و در فواصل زماني منظم، به آرايشگاه مخصوص براي اين كار ببريد.

آرايشگاه تيپ چين با افتخار كار كوتاهي موي سگ را با داشتن يك كادر فني و مجرب، انجام مي دهد. شما مي توانيد از طريق وب سايت و اپليكيشن تيپ چين؛ نسبت به رزرو نوبت، اقدام كنيد.

Tipchin.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.